Blog > Komentarze do wpisu

Aktualizacja Koliber - zmiany w Google i ich wpływ na SEO

W ciągu roku Google wprowadza setki poprawek i aktualizacji algorytmu swojej wyszukiwarki. Większość z nich przechodzi niezauważona. Czasem jednak pojawia się jakaś większa aktualizacja, która wprowadza duże zmiany w działaniu wyszukiwarki Google. Jedną z takich zmian jest aktualizacja nazwana Koliber (ang. Hummingbird). Za oficjalną datę wprowadzenia aktualizacji uważa się dzień 26 września 2013 roku. Według niektórych opinii Koliber nie jest tylko zwykłą poprawką, lecz zupełnie nowym algorytmem zastępujący stary algorytm wyszukiwania.

Użytkownicy odchodzą od wpisywania do wyszukiwarki pojedynczych słów i fraz. Coraz częściej wpisują natomiast zapytania pełnym zdaniem. Nauczyli się, że im bardziej szczegółowe, precyzyjne zapytanie wpiszą tym szybciej znajdą to co szukają. I dlatego właśnie powstał nowy algorytm Koliber. Ma on dostarczać bardziej trafne odpowiedzi na długie zapytania. Jego zadaniem jest zrozumienie kontekstu takiego zapytania i intencji użytkownika oraz wyświetlenie wyników wyszukiwania, które mają być odpowiedzią na pytanie internauty. Według szacunków Koliber obsługuje obecnie nawet 90% wszystkich wyszukiwań.

Zmiany te mają również wpływ na działania SEO. Pomimo wprowadzenia Kolibra nie zmieniły się drastycznie sposoby oceny stron internetowych. Nadal algorytm bierze pod uwagę około 200 różnych czynników. Z których te najważniejsze to unikalna, wartościowa treść i jej dobra optymalizacja oraz odpowiednio zróżnicowane, dobrej jakości linki prowadzące do strony. Jednak właściciele stron internetowych główny nacisk powinni kierować na treść. Artykuły (content) muszą być unikalne i wyczerpywać dane zagadnienie. Muszą dostarczać internaucie jak najwięcej informacji na zadane przez niego zapytanie. Najlepiej także wzbogacać je w unikalne fotografie i materiały multimedialne, jak filmy wideo. Ponadto coraz większe znaczenie ma obecność strony internetowej w serwisach Social Media. 

Przy okazji opisywania zmian w samym algorytmie, warto wspomnieć o jeszcze jednym trendzie mocno zauważalnym w wyszukiwarce Google. Mianowicie jest to tendencja zmierzania w stronę bazy informacji, a nie jedynie zwykłej wyszukiwarki stron internetowych. Coraz częściej na wpisane zapytanie wyświetlana jest już gotowa odpowiedź. Użytkownik nie musi szukać odpowiedzi na różnych stronach internetowych lecz otrzymuje już gotowe przetworzone przez Google informacje. 

Poniżej zrzuty ekranu z przykładowymi zapytaniami tego typu. I tak na frazę „kino Katowice” wyszukiwarka zwraca nam repertuar Katowickich kin.

 

Na zapytanie: „pogoda Kraków” otrzymujemy gotową prognozę pogody.

sobota, 03 stycznia 2015, iron1984

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:



stat4u