Blog > Komentarze do wpisu

Efektywność reklamy w Internecie

Podstawowym wskaźnikiem do pomiaru efektywności reklamy internetowej jest wskaźnik klikalności CTR (Click Through Rate). Jest to stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń x 100. Podaje się go w procentach. Mówi nam ile osób spośród tych co widziało reklamę, kliknęło w nią. Im lepiej reklama jest targetowana, czyli ukierunkowana na określoną grupę docelową, tym większą wartość osiąga CTR. Oczywiście czym wiekszy jest CTR tym lepsze osiągamy efekty.

Nie zawsze skorzystamy z wskaźnika CTR, gdy chcemy zmierzyć skuteczność reklamy w Internecie. Wszystko zależy od tego jaki cel ma reklama. Jeżeli celem kampanii reklamowej jest np. budowanie i zwiększanie świadomości marki, lojalność konsumencka czy kształtowanie preferencji. Wtedy ważny jest sam fakt obejrzenia reklamy. Przy tego typu kampaniach wybierane są najczęściej modele rozliczeniowe CPM i Flat fee. Miarą efektywności będzie: liczba wyświetleń, czas kontaktu z reklamą lub liczba unikalnych użytkowników dla których reklama została wyświetlona.

W przypadku kampanii ukierunkowanych na określony cel (np.: CPA), miernikiem skuteczności będzie wskaźnik konwersji: stosunek liczby konwersji do liczby wyświetleń x 100.

 

Statystyki 

Średni CTR dla reklamy banerowej na świecie wynosi około 0,1%, oznacza to że na tysiąc emisji reklamy klika ją jeden internauta (dane z 2009 r.). W Polsce CTR dla reklamy banerowej jest większy i w 2009r. wyniósł 0,4% ale w 2010 osiągnął już 0,2% . Więc tendencja jest spadkowa. Dobijamy powoli do średniej światowej.

Jaki jest CTR Mailingów reklamowych? Średnia wartość CTR dla wszystkich kampanii mailingowych przeprowadzonych w 2010 r. przez firmę SARE wyniosła 4,5% , czyli 45 kliknięć na tysiąc wyświetleń. Na stronie eGospodarka.pl przeczytałem, że ich mailing przeprowadzony w kampanii dla branży nieruchomości miał CTR 5%. Można więc przyjąć, że dobrze zrobiony mailing powinien mieć CTR na poziomie 4-5 %. Jednak liczba zmiennych, które decydują o skuteczności mailingu jest tak duża, że równie dobrze wskaźnik CTR może mieć wartość od 0% do 100%. Główne zmienne to oczywiście: tytuł/nagłówek meila, jego tekst i jakość bazy adresów. Przy kampaniach mailingowych ważny jest również wskaźnik OR – odsetek otwarć maili.

CTR dla reklamy kontekstowej nie warto opisywać, bo jego rozpiętość jest bardzo duża od 0% do 100%. I zależy od wielu czynników, np: słów kluczowych, ich konkurencyjności, średniego kosztu kliknięcia, kreacji reklamy, ustawień samej kampanii, itd.

niedziela, 19 sierpnia 2012, iron1984

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2013/07/29 17:59:45
A jeżeli klient nie chce patrzeć na CTR, bo la niego 'to jakiś numerek bez sensu'... jeżeli nie ma możliwości śledzenia transakcji to nie mamy innej opcji?
-
2013/07/29 18:59:45

Klientowi może nie zależeć na śledzeniu wskaźnika CTR, bo dla niego wskaźnikiem skuteczności reklamy może być wzrost sprzedaży (zamówień, zleceń). Wykupując reklamę widzi, czy coś "drgnęło" w jego interesie czy nie. Wskaźnik CTR jest jednak dobrym narzędziem do mierzenia efektywności, bo różne kreacje reklamy mogą mieć różną skuteczność. Można więc w łatwy sposób porównać między sobą różne kreacje reklamy i rozmieszczenie ich elementów.



stat4u